‘Gebruik nooit we!’ en andere taaie schrijfmisvattingen

Door Eric Tiggeler

'Gebruik nooit we!' 'Gebruik nooit ik en wij door elkaar! Sommige mensen houden er nogal uitgesproken standpunten op na over hoe je als schrijver op de voorgrond mag treden in een zakelijke brief of e-mail. Maar wat klopt daar eigenlijk van? Vier hardnekkige misverstanden over ik, we en wij.


Misverstand 1: ‘Gebruik nooit ik als je schrijft namens een bedrijf’

Waarom zou je nooit ik mogen gebruiken in je brief of mail? Omdat je namens een organisatie schrijft, en die bestaat uit meer mensen, zeggen de anti-ikkers. Dus zetten ze een ferme streep door zinnen als: Graag reageer ik op uw vraag naar … Onterecht, want het is doodnormaal om ik te gebruiken als je het hebt over jezelf en over jouw acties. Ik reageer, ik beantwoord, ik wijs u op ... In zulke gevallen klinkt wij nogal majesteitelijk.

Misverstand 2: ‘Je mag geen ik en wij door elkaar gebruiken in één tekst’

Ik en wij niet door elkaar gebruiken, dat klinkt plausibel. Toch klopt het niet: met ik heb je het over jezelf, met we/wij spreek je namens je organisatie. Die twee perspectieven kun je prima combineren in één mail, en zelfs in één zin. Bijvoorbeeld: Graag laat ik u weten dat we uw aanvraag hebben goedgekeurd. Het is de ik die schrijft, het is de we die zich over de aanvraag heeft gebogen.

Blog ik en we gebruik

Een schrijver die zijn pen versnijdt, Jan Ekels (II), 1784. Bron: www.rijksmuseum.nl

Misverstand 3: ‘Gebruik nooit we, dat is te informeel’

Sommige mensen zijn heel stellig in hun opvatting: we is informeel, wij is formeel. Joost mag weten waar die gedachte vandaan komt, want ook in een zakelijke brief of mail valt we in geen enkel opzicht uit de toon. Het enige verschil is dat wij wat meer nadruk krijgt dan we, maar dat kan juist een reden zijn om wij níét te gebruiken. 'Zoals we vorige week afspraken' klinkt soepeler en natuurlijker dan 'zoals wij vorige week afspraken'.

Misverstand 4: ‘Vermijd ik/we/wij, dat komt professioneler over’

Toegegeven, dit misverstand hoor je minder en minder. Toch wil je niet de schrijvers de kost geven die hardnekkig kiezen voor onpersoonlijke zinnen ‘omdat dat professioneler klinkt’. En die dus liever schrijven ‘Uw aanvraag is beoordeeld’ dan ‘We hebben uw aanvraag beoordeeld’. Of liever ‘U wordt geadviseerd …’ dan ‘Ik adviseer u... ’. Het resultaat: stoffig, afstandelijk taalgebruik. Niet jouw stijl? Aarzel dan niet om ruimhartig te strooien met ikken, wijen en we’s. Van mij mag je.

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Webdesign : RAADHUIS /  Fotografie