Lezergericht formuleren: van wij naar u

Door Gastblogger

Onderweg naar mijn wekelijkse fitnessrondje struikelde ik in het sportcentrum over een bord met het logo van 'aandacht'. Een adviesbedrijf ontdek ik later. Onder aan het bord staat 'Met aandacht kiezen wij voor gastvriendelijkheid'. In mij trilt de irritatie. Kiezen wij? Wat heb ik dan te maken met de keuzes die het sportcentrum maakt?


Op de site van aandacht lees ik wat gastvriendelijkheid inhoudt. De klant centraal in een nieuw jasje. Service is jaren 80, gastvriendelijkheid is helemaal van nu; dat idee. Een mooi streven dat ik alleen maar kan toejuichen. Blijft de vraag: als je zo dicht bij de ‘gast’ wilt zijn, waarom kies je dan voor wij? Hier had ook kunnen staan: Ontdek onze gastvriendelijkheid; zo is de klant al dichterbij. Of met u: Kent u onze gastvriendelijkheid al?

Kans: gebruik u in plaats van wij

Geboeid als ik ben door het hele aandachtconcept, zoek ik verder. Ik vind een uitnodiging voor een klanttevredenheidsonderzoek. Oh excuus, gastvriendelijkheidsonderzoek. En ook daar stuit ik op het wij-struikelblok.

Wij nodigen u uit, we gaan ervan uit, wij zijn in staat, we houden u op de hoogte. Ik zou willen roepen: U! U! U! Soms moet je immers een beetje drammen om een punt te maken. Net als mijn zoontje die MAAN! MAAN! MAAN! blijft roepen tot ik zeg: Jahaa, de maan. Want we hoeft niet. Zo kan het ook:

  • In de komende weken kunt u weer feedback geven op …
  • Wilt u deelnemen aan dit onderzoek? Dat stellen wij zeer op prijs.
  • Op deze manier zorgt u dat onze diensten aansluiten op uw wensen.
  • In de komende nieuwsbrieven leest u …

Deze aanbieding is niet voor mij bedoeld

Maar aandacht staat niet alleen in de keuze voor wij in plaats van u. Hieronder zie je de voorwaarden bij een aanbieding voor een gezichtsbehandeling.

Ik voel me hier als lezer niet door aangesproken: er zijn … beschikbaar, is voor cliënten en behandelingen vinden plaats. Hoe zorg je nou dat lezers deze informatie op zichzelf betrekken? Dat doe je als volgt: denk goed na hoe de zinnen eruit zouden zien, als je u gebruikt. Mogelijke alternatieven:

  • U kunt alleen gebruikmaken van deze aanbieding, als wij u nog niet eerder hebben behandeld.
  • U kunt deze behandeling bij ons inplannen in de periode van januari tot en met maart 2014.

Bewust onpersoonlijk

Heb je voorwaarden juist expres onpersoonlijk gehouden? Misschien om ze minder dwingend te laten klinken? Dat kan. Maar realiseer je dan wel dat je de lezer van je brief of folder zo kunt kwijtraken. Of dat hij de informatie niet op zichzelf betrekt.

Zoek met haviksoog naar 'u' en 'wij'

Uiteraard valt er ook wel eens een goed voorbeeld op de mat. Zo heeft een verzekeraar de klassieke kans gegrepen: die kiest structureel voor leest u … en ontvangt u

Zo eenvoudig kan het dus zijn. Wat je doet: richt je haviksoog op meer u dan wij. En als je een wij-zin ziet: hoe zou die zin gaan als je u invoegt? Zo breng je zomaar de lezer in beeld. Heel gastvriendelijk.

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Webdesign : RAADHUIS /  Fotografie