'Wij hebben het Taalcentrum-VU gevraagd om zowel het volledige als het verkorte jaarverslag te schrijven. Dat was heel praktisch, want de tekstschrijver kreeg tijdens het schrijven van het complete jaarverslag al een goed beeld van de hoogtepunten. Een buitenstaander kan die keuze ook vaak scherper maken; zelf zit je er soms te dicht op. Een bijkomend voordeel was dat we al met de verkorte versie konden beginnen voordat het jaarverslag helemaal af was. Winst in de planning dus!'

MBO Amersfoort / Anneke Lips, manager Marketing & Communicatie


‘In twintig minuten ben je helemaal op de hoogte’

MBO Amersfoort presenteert jaarverslag als digitaal magazine

MBO Amersfoort publiceert zijn jaarverslag al enkele jaren online. Dit jaar kreeg het grote jaarverslag een hip broertje: de ‘twintigminutenversie’ in de vorm van een digitaal magazine. Anneke Lips, manager Marketing & Communicatie: ‘In een digitaal magazine kan de lezer snel de hoogtepunten zien en dan verder springen naar wat hij belangrijk vindt.’ Door Heidi Aalbrecht


Waarom hebben jullie voor een verkort digitaal jaarverslag gekozen?
'Met het jaarverslag als digitaal magazine laten we op een toegankelijke manier zien wat we in het afgelopen jaar hebben gedaan. In twintig minuten ben je helemaal op de hoogte. Het is bovendien een vorm die de lezer alle keuze geeft: je krijgt snel een overzicht en pikt eruit wat jou interesseert. En als je wilt, ga je de diepte in − niet alleen in het magazine zelf, maar ook via links naar het volledige jaarverslag.’

Het is prachtig geworden, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
‘We hebben vastgehouden aan onze eigen huisstijl, de oranje gloed daarvan zie je steeds terug. Dat maakte het bovendien heel gemakkelijk om materialen in het jaarverslag te integreren die we het afgelopen jaar al hadden gemaakt: animaties, schema’s, foto’s. We hebben veel beeld opgenomen en relatief weinig tekst. Het afwisselende beeldmateriaal maakt er een verfrissend product van.’

Hoe bepaal je welke onderwerpen je in een verkort jaarverslag opneemt?
‘Wij hebben het Taalcentrum-VU gevraagd om zowel het volledige als het verkorte jaarverslag te schrijven. Dat was heel praktisch, want de tekstschrijver kreeg tijdens het schrijven van het complete jaarverslag al een goed beeld van de hoogtepunten. Een buitenstaander kan die keuze ook vaak scherper maken; zelf zit je er soms te dicht op. Een bijkomend voordeel was dat we al met de verkorte versie konden beginnen voordat het jaarverslag helemaal af was. Winst in de planning dus!’

Wat staat er nog op je wensenlijstje op het gebied van digitale jaarverslagen?
‘Een tweeminutenversie: een animatie of filmpje dat laat zien hoe het jaar eruitzag − dat lijkt me een geweldige manier om een nog breder publiek te bereiken. Zo’n filmpje laat zich goed delen via sociale media. En wie weet maken sommige kijkers van de tweeminutenversie de stap naar de twintigminutenversie.’

Heb je tips voor communicatieafdelingen die een verkort digitaal jaarverslag willen maken?
‘Vooral doen! Een jaarverslag schrijf je in eerste instantie om verantwoording af te leggen. Het gaat naar de accountant, het wordt gebruikt in benchmarks enzovoort. Maar het is ook een uitgelezen gelegenheid om je verhaal te vertellen. Een twintigminutenversie draagt bij aan je communicatiedoelstelling om een brede groep belangstellenden te informeren.’

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Webdesign : RAADHUIS /  Fotografie