Alleslijm

Door Eric Tiggeler

Onze Taalcolumnisten Anne Boerrigter en Eric Tiggeler discussiëren in elke CNTXT over een taalgerelateerd onderwerp. In de tweede editie van dit blad hebben ze het over de (on)eindigheid van woorden.


Onze Taalcolumnisten Anne Boerrigter en Eric Tiggeler discussiëren in elke CNTXT over een taalgerelateerd onderwerp. In de tweede editie van dit blad hebben ze het over de (on)eindigheid van woorden.

AB: Alles wat leeft, eindigt ooit. En dat geldt ook voor woorden. (steekt pijp op)

ET: Ik kan mij inderdaad niet heugen wanneer ik het schitterende treftig ('schoon, fraai, voornaam') of zwijd ('overvloedig') voor het laatst heb gebruikt.

AB: Zonde inderdaad! Is het je opgevallen dat woorden, voordat ze uit zwang raken, eerst een tijdje alomtegenwoordig-maar-volkomen-krachteloos worden? Zo is kortgeleden uniek de fatale fase van krachteloosheid ingegleden. Als tekstschrijver kun je het woord niet meer met goed fatsoen gebruiken.

ET: Een typisch geval van woordinflatie. Ooit was uniek uniek. Nu heet je al uniek als je de vierendertigste auditant in The Voice of Holland bent die toon kan houden. Of iconisch. De Eiffeltoren mag best iconisch heten. Maar anno 2015 staat boven een advertentie van twee hipsters die ongeïnteresseerd een baby voortduwen: ‘Bugaboo, de iconische kinderwagen’.

AB: Wat dacht je van optimaal? 'Autobedrijf Optimaal, het klantvriendelijke garagebedrijf van de Zaanstreek.' 'Optimaal FM. Het ritme van de Achterhoek.' 'Optimaal Plus, voor alledaagse hulpmiddelen, rubberen drempelhulpen en aangepaste kleding.' Ik bedoel maar, meneer. Woorden als uniek, iconisch en optimaal zijn verworden tot alleslijm: overal op te plakken.

ET: En net als de alleslijm die per drie tubes voor een euro bij de Blokker in de graaibakken ligt, resulteren ze in broddelwerk. Een tekst die van inflatoire woorden aan elkaar hangt: huu. Optimale logistiek. Unieke hotelaanbieding. Iconische kinderwagens. Houdbaarheidsdatum: verstreken. Maar wat doe je eraan?

AB: Tekstschrijvers aller landen, verenig je! Leg swipe files aan van verfrissende woorden, zodat je nooit verlegen zit om een alternatief. Plak moodboards vol met sexy knipsels. Voorkom woordinflatie en gebruik geen waardeaanduiders als liefde, puur en zuiver voor auto’s, gordijnen, broden en stoeptegels.

ET: En noem producten alleen optimaal, uniek of iconisch als ze de loop van de wereldgeschiedenis gegarandeerd een beslissende wending geven.

AB: Of, zoals Jilll Shargaa het voor het Engels verwoordt: let's put the 'awe' back in 'awesome'. Zo blijven mooie woorden goed geconserveerd.

ET: En wie weet krijgen vergeten parels als treftig en zwijd dan een tweede kans.

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Webdesign : RAADHUIS /  Fotografie