Gouden schrijftips van experts – deel 2

Gouden schrijftips van experts – deel 2

Door Anniek Spekking

Contact opnemen

Heldere teksten schrijven, dat is waar de trainers en tekstredacteuren van het Taalcentrum-VU elke werkdag mee bezig zijn. Vorig jaar hebben we in een serie interviews onderzocht hoe zes professionals uit andere beroepsgroepen aankijken tegen het onderwerp helder schrijven. Wat kunnen wij en jij leren van de inzichten uit hun specifieke vakgebied? In deze tweede blog zetten we de toptips van de andere drie experts voor je op een rij. Deel één kun je teruglezen op onze blogpagina.

 

Toptips van klantcommunicatieadviseur Laura Nientker

Met KPN klantcommunicatieadviseur Laura Nientker spraken we over hoe (begrijpelijke) communicatie kan bijdragen aan een betere klantervaring. Het hele interview lees je hier; Laura’s toptips staan hieronder:

  1. Schrijf vanuit de klant en benoem alleen de dingen die voor hen belangrijk zijn. Schrijf dus niet te veel uit je eigen belevingswereld en schrap alles uit de tekst wat niet relevant is voor de lezer.
  2. Schrijf zo duidelijk mogelijk en vermijd lastige woorden en lange zinnen. Door zo begrijpelijk mogelijk te schrijven, ben je als bedrijf toegankelijk. Hoe toegankelijker je voor klanten bent, hoe meer verbonden zij raken met jouw organisatie. En die verbondenheid resulteert uiteindelijk weer in een prettigere ervaring met jouw organisatie.
  3. In deze onlinetijden met minder direct persoonlijk contact is het belangrijk dat je het klantcontact toch zo persoonlijk mogelijk maakt. Dit doe je door een vriendelijke toon te gebruiken, de klant aan te spreken met ‘je’ en door op het juiste moment precies de relevante informatie te bieden.
  4. Manage de verwachting bij je klanten en beloof ook alleen dingen die je écht waar kunt maken. Als je realistische beloften doet, kunnen we garanderen dat de klantbeleving stukken positiever is.

Toptips van woordvoerder Poppy Savenije

Met NWO woordvoerder Poppy Savenije bespraken we de uitdagingen op het gebied van wetenschapscommunicatie. Hoe vertaal je ingewikkelde kwesties, over welk onderwerp dan ook, naar begrijpelijke taal? Het hele interview lees je hier; Poppy’s toptips staan hieronder:

  1. Vermijd abstracte onderwerpen en benoem alleen de uitkomsten (van een onderzoek) die écht iets betekenen voor de lezer of luisteraar.
  2. Houd je verhaal kort en bondig. Maak keuzes in wat je wilt overbrengen en zorg ervoor dat het verhaal niet te breed wordt.
  3. Wees direct duidelijk over wat de luisteraar of lezer heeft aan een bepaald onderwerp. Begin je verhaal daarmee.
  4. Maak de tekst concreet en tastbaar. Leg je verhaal zo uit dat ook een eindexamenstudent het kan volgen. Gebruik veel voorbeelden.

Toptips van communicatiespecialist Iris Dekker

Met Iris Dekker, specialist communicatie, taal en beleving bij Amsterdam UMC, spraken we over het grote belang van heldere communicatie in de zorg en hoe je dat aanpakt. Het hele interview lees je hier; Iris’ toptips vind je hieronder:

  1. Pas je taal aan naar die van de patiënt. Zo is er een betere verbinding, begrijp je elkaar beter en toon je empathie.
  2. Gebruik alledaagse woorden voor medische vaktermen die patiënten zelf ook gebruiken. Bijvoorbeeld: gebruik liever het woord breuk in plaats van fractuur.
  3. Vermijd lange zinnen, gebruik opsommingstekens en maak duidelijke alinea’s.
  4. Zet beeld in om je tekst te verduidelijken en te ondersteunen.

Hulp nodig met begrijpelijk(er) communiceren?

Volg de training Begrijpelijk schrijven (B1) alleen of samen met jouw collega’s en leer hoe je ingewikkelde kwesties naar gewonemensentaal vertaalt.
Bekijk de trainingspagina voor meer informatie of neem contact op via trainingen@taalcentrum-vu.nl

Auteur: Anniek Spekking

Anniek werkt sinds maart 2019 bij het Taalcentrum en is pas 25 lentes jong. Maar onderschat haar niet: als medewerkster marketingcommunicatie staat ze haar mannetje.

Meer over Anniek
294