‘Praat in makkelijke taal!’ Het was een van de adviezen van de Raad van Kinderen aan de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Veel informatie op de website van de NVB was te ingewikkeld voor de bezoekers. Om te kijken hoe dit beter kon, stelde de NVB in 2017 de Raad van Kinderen in. Zij gaf adviezen op het gebied van makkelijke en begrijpelijke taal. De NVB heeft deze adviezen nu verwerkt in de website Banken in makkelijke taal. Hier vind je informatie over rente, spaargeld en andere financiële zaken. Gewoon in makkelijke taal, begrijpelijk voor iedereen.
Schrijf zelf ook begrijpelijk
Begrijpelijk schrijven is iets anders dan jip-en-janneketaal. Jouw lezer is geen klein kind, maar vindt het wel fijn om zo goed mogelijk door de tekst te worden geleid. Begrijpelijke taal helpt de lezer. Met de onderstaande vijf tips schrijf jij zelf ook begrijpelijk.
1. Gebruik geen jargon
Werk je op een advocatenkantoor, bij een bank of bij een verzekeraar, dan gebruik je ongetwijfeld jargon. In communicatie met collega’s is dat natuurlijk niet erg, maar in communicatie met klanten kun je jargon beter vermijden. De klant is doorgaans niet op de hoogte van vakterminologie en dus is het de kunst om termen op een begrijpelijke wijze te omschrijven. Benieuwd of jouw woordgebruik eenvoudig genoeg is? Test het op zoekeenvoudigewoorden.nl.
2. Maak korte zinnen
Lange zinnen dragen niet bij aan de leesbaarheid en begrijpelijkheid van je tekst. Houd een maximum aan van circa 15 woorden per zin en je zit goed. Zinnen van 10 woorden lezen nog fijner, maar afwisseling (en verbindingswoorden, zie volgende tip) zorgt juist voor een betere leesbaarheid. En dat draagt weer bij aan de begrijpelijkheid.
3. Gebruik verbindingswoorden
Als schrijver neem je altijd de lezer als uitgangspunt. Hoe zorg je ervoor dat de lezer begrijpt wat jij opschrijft? En hoe garandeer je dat de lezer snapt dat onderdelen bij elkaar horen? Gebruik verbindingswoorden! Denk aan woorden als omdat, daarom, eerst, daarna, vervolgens. Deze woorden vormen het ‘cement van je tekst’ en helpen de lezer om de informatie beter te begrijpen.
4. Schrijf actief
Het is een klassieke schrijftip, maar we zien in de praktijk nog vaak dat actief schrijven lastig is. Bedenk wie wat doet en benoem dat ook. Dus ‘we gaan de tekst vertalen’ in plaats van ‘de tekst zal worden vertaald.’
5. Tussenkopjes
Het gebruik van tussenkopjes helpt flink bij de leesbaarheid van een tekst. De lezer weet direct welke informatie waar staat. Ideaal ook voor online teksten, waarbij de lezer in een oogopslag wil zien waar de relevantie informatie is te vinden.
Echt begrijpelijk schrijven
Heb je de smaak te pakken en wil je nog veel meer handvatten ontvangen om echt begrijpelijk te schrijven? Oefenen met eigen teksten onder begeleiding van een deskundige trainer? Schrijf je dan in voor de training Begrijpelijk Schrijven. In deze praktische cursus krijg je tips en trucs om jouw teksten perfect af te stemmen op de doelgroep. Direct toe te passen in je dagelijkse werkzaamheden!