Verkoop je beleid: tips voor ijzersterke argumentatie

Door Marc Wessels

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt vertellen in je beleidstekst, moet je nadenken over de volgende stap: je beleid verkopen. Hoe zorg je voor ijzersterke argumentatie zodat de kans het grootst is dat de lezer meegaat in jouw ideeën?


Voer feiten aan

Het lijkt een open deur, maar toch gaat het op dit punt nog vaak mis: gebruik vooral feiten in je beleidstekst. Hoe meer bewijsbare ondersteuning je levert voor jouw standpunt, hoe sterker je verhaal. Wanneer feiten kloppen zijn deze namelijk onweerlegbaar. Beschik je over onderzoeken of cijfers, vermeld die dan zeker. Presenteer de feiten zo concreet mogelijk. Een voorbeeld:

  • De inflatie is vorig jaar flink toegenomen (niet concreet)
  • De inflatie is in 2017 met 3% toegenomen (wel concreet)

Bouw je argumentatie goed op

Goed opgebouwde argumentatie werkt toe naar een climax, waarbij je de sterkste argumenten als laatst presenteert. Zet eerst je oordeel over een onderwerp uiteen. Begin met de kern van de informatie en werk de informatie uit in een korte alinea. Onderbouw het oordeel met een eerste argument en geef hier ook een voorbeeld bij. Een tweede argument met voorbeelden maakt jouw argumentatie sterker. Vergeet niet om vervolgens logische tegenargumenten te weerleggen, het liefst met bewijsbare cijfers. En werk dan toe naar de conclusie, die logisch volgt uit de genoemde argumenten.

Beleid argumentatie

Gebruik retorische middelen

Retoriek toepassen om je argumentatie te versterken is zo oud als de weg naar Rome. Retorische middelen als voorbeelden, herhaling, parafraseren en vergelijkingen maken je betoog persoonlijker en krachtiger. Handig om het beleid te verkopen. Voorbeelden maken je verhaal concreet. Het is onvermijdelijk dat sommige onderdelen van je beleidstekst wat abstract zijn, met voorbeelden maak je duidelijk wat je bedoelt. Datzelfde geldt voor parafraseren. Je maakt de tekst concreter en herhaalt nog eens je punt. Je verhaal sterker maken kan ook met vergelijkingen. Een nieuwe oplossing voor een probleem die vergelijkbaar is met een succesvolle oplossing uit het verleden, helpt bij het begrip en de goedkeuring van de lezer.

Frame je verhaal

De laatste tip om je beleid te verkopen aan je publiek is framing. Frame je verhaal. Framen betekent het inzetten van talige manieren om het publiek door ‘jouw bril’ naar een standpunt te laten kijken. Woorden hebben voor veel mensen connotaties, ze roepen een bepaald gevoel of beeld op. Denk maar eens aan het woord hangjongeren (waarschijnlijk negatief). Noem je hangjongeren een groep scholieren, dan ben je veel milder in je oordeel. Door bepaalde informatie positief of negatief te presenteren, stuur je de lezer in jouw richting. En dat is precies wat je nodig hebt bij het schrijven van een beleidstekst.

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Webdesign : RAADHUIS /  Fotografie