Janneke Hopster nieuwe hoofd Trainingen

10 mei 2021

Vanaf 1 juli 2021 heeft het Taalcentrum-VU een nieuwe hoofd Trainingen: Janneke Hopster. Maak kennis met Janneke en lees het interview hieronder!


Maak kennis met Janneke!

  • Wie is Janneke Hopster?

Leeftijd: 43 jaar. Woont in: Amersfoort, met man en dochters. Lievelingseten: een goed boek. Voor een mooi gedicht of inspirerende podcast mag je me ook altijd wakker maken. Leert zelf momenteel: gitaar spelen.
En per 1 juli vervul ik de functie van hoofd van de trainingsafdeling bij het Taalcentrum-VU. Hierbij heb ik de uitvoering van onze taal- en communicatietrainingen onder mijn hoede (trainers, coördinatoren, ontwikkelaars). Ook blijf ik aanspreekpunt voor een aantal grote trainingsklanten bij de overheid.

  • Hoe ben je bij het Taalcentrum-VU gekomen en hoe lang werk je hier al?

Na mijn studie ben ik in 2002 bij het Taalcentrum-VU begonnen als cursusontwikkelaar en redacteur. Ik was in die tijd net afgestudeerd en had een bijbaan op de VU, overwoog het onderwijs als vervolg. Toen kwam ik een oud-studiegenoot tegen die net haar sollicitatiegesprek bij het Taalcentrum gevoerd had, maar om persoonlijke redenen moest afhaken. Er volgde een leuk gesprek en sindsdien zit het Taalcentrum in mijn hart, dit najaar alweer 19 jaar. Naast ontwikkelaar en redacteur werd ik schrijftrainer en daarna accountmanager overheid, aanspreekpunt voor (overheids)opdrachtgevers voor al onze taal- en communicatiediensten.

  • Heb je 'toevallig' zelf ook iets met taal gestudeerd?

Ja, aanvankelijk Klassieke Talen aan de VU, vervolgens Nederlandse Taal- en Letterkunde. Terwijl ik nota bene ingeloot was voor Geneeskunde. Later heb ik nog een paar jaar Zweeds (Volksuniversiteit) gedaan.

  • Wat maakt het werken bij het Taalcentrum-VU zo leuk?

    Om te beginnen het team inclusief onze freelancers: inspirerende talenmensen met talenmensenhumor, betrokken bij elkaar, kundig en enthousiast om samen van betekenis te zijn voor onze opdrachtgevers. Het inhoudelijke vakmanschap, het maatwerk in ons aller dna. Daarnaast heeft het Taalcentrum bijzonder veel leuke en bijzondere opdrachtgevers. De rode draad in al onze diensten is natuurlijk taal en communicatie, maar intussen leren wij zelf minstens zoveel over hen en hun vakgebied.

    • Je bent sinds kort veranderd van functie, namelijk: van accountmanager naar hoofd trainingen en MT-lid. Waarom heb je deze stap genomen?

    Voor mij voelt dit als een natuurlijke stap na zoveel jaar alle rollen bij trainingen vervuld te hebben behalve die van leidinggevende. Het kriebelde al een tijdje, ik ben grootgebracht op deze afdeling, er kwam een plaats vrij: ik ben er enthousiast ingesprongen. Bovendien hield ik me in de marge van mijn vorige functie(s) ook al graag bezig met trainingsonderwerpen die aandacht vroegen. Ons trainingsteam heeft zich het afgelopen coronajaar bewonderenswaardig snel en raak het online trainen eigen gemaakt en verdient daarvoor lof, leiding en ondersteuning. Die wil ik graag bieden.

    • Waar kijk je het meest naar uit en wat lijkt je het meest uitdagend aan je nieuwe functie?

    Ik kijk uit naar duurzame uitwisseling en samenwerking, intern en extern. Blije collega's, blije opdrachtgevers - dat is en blijft de bedoeling. Dat ik nu nog niet precies weet wat ik nog niet weet, dat vind ik nu het uitdagendst. Stap voor stap, gesprek voor gesprek maar. En deze zomer alvast een goede vervanger vinden voor onze vertrekkende trainer/ontwikkelaar academisch Engels.

    • Kunnen we veranderingen verwachten op het gebied van onze taal- en communicatietrainingen? Zo ja, wat kun je daar al over zeggen?

    We hebben de afgelopen maanden flink geïnvesteerd en er komt deze zomer inderdaad nog een nieuwe trainingsdienst aan (watch this space)! Verder zijn de hybride en online trainingen een blijvertje - daar gaan we samen verdere stappen in zetten. Ik ben momenteel nog volop aan het inventariseren wat aandacht vraagt, maar onze trainingsdatabase krijgt alvast een extra impuls waardoor wij nog beter kunnen voorsorteren op specifieke wensen van onze klanten.

    Wij werken voor Springer Media PropertyView Hamilton Bright Prorail RNW Media Makelaarsvereniging Amsterdam Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht AVAG/VUmc OOM verzekeringen Pokon Naturado Rijksmuseum Amsterdam UMC Gemeente Alkmaar Woonstichting Rochdale KWF Kankerbestrijding Meer »
    © Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Colofon