Een (online) bedrijfsdictee? Leuk idee!

Door Annette van der Schee

Een bedrijfsdictee is een leuke manier om medewerkers bewust te maken van hun taalgebruik. Lees onze acht tips voor een (online) bedrijfsdictee.


Waarom een bedrijfsdictee? Omdat het een leuke manier is om aandacht te besteden aan de kwaliteit van de communicatie van jouw organisatie. Om medewerkers weer even bewust te maken van hun taalgebruik en om het belang van foutloze teksten te benadrukken.

Acht tips voor een (online) bedrijfsdictee

Stel je wilt een (online) dictee organiseren, hoe pak je dat dan aan? Hieronder acht tips.

Vooraf

Tip 1)
Bedenk een aansprekend thema voor het dictee en schakel een tekstschrijver in. Ga je zelf schrijven? Zorg dan voor een goede controle, zodat je zeker weet dat alle organisatiespecifieke woorden, samenstellingen, afkortingen, etc. juist gespeld zijn. Houd rekening met de maximale tijdsspanne: een dictee van een halfuur is vaak al lang genoeg.

Tip 2) Regel een aansprekende voorlezer. Je kunt natuurlijk denken aan een bekende Nederlander, maar ook aan iemand van het bestuur of de directie. Hoe aansprekender, hoe meer publiek je kunt verwachten. Instrueer je voorlezer en oefen met effectief voorlezen.

Tip 3) Zorg voor een enthousiasmerende warming-up: genereer intern zo veel mogelijk publiciteit rondom het dictee. Denk aan intranet, posters, etc. Je kunt in de aanloop naar het dictee bijvoorbeeld ook wekelijks een taaltip verspreiden.

Tip 4) Open deur, maar toch: regel een geschikte, ruime zaal, voldoende papier en pennen. Organiseer je het dictee online? Zorg dan voor een geschikt online platform waarop je het bedrijfsdictee kunt geven. Het voorlezen live uitzenden is natuurlijk het leukst, maar je kunt ook werken met een filmpje dat deelnemers zo nodig zelf kunnen pauzeren tijdens het invullen.

Bedrijfsdictee

Uitvoering
Tip 5) Leg deelnemers eerst de spelregels uit: welk naslagwerk is het uitgangspunt (Groene Boekje + interne schrijfwijzer), hoeveel fouten kun je maken per woord, wat wordt er wel en niet fout gerekend, en natuurlijk: ga de wedstrijd eerlijk aan zonder spieken of opzoeken. Vermeld ook hoe lang het dictee duurt, wanneer de winnaar bekend gemaakt wordt en of deelnemers na afloop hun bekeken dictee terugkrijgen.

Tip 6) Houd een ge├»nstrueerd nakijkteam paraat (tenzij je zoals wij voor een online dictee een platform hebt dat automatisch nakijkt). Afhankelijk van de lengte van het dictee en het aantal deelnemers heb je meer of minder nakijkers en nakijktijd nodig. Laat elk dictee door minimaal twee nakijkers controleren, zeker bij een close finish.

Na afloop
Tip 7)
Zorg voor een aardigheidje voor alle deelnemers en een leuke prijs voor de winnaar. 

Tip 8) Vergeet de terugkoppeling niet. Zet een sfeerverslag op intranet, houd een interview met de winnaar, inventariseer de spellingopfrisbehoefte onder deelnemers.

Hulp nodig?

Liever de organisatie van een (online) bedrijfsdictee uit handen geven? Wij helpen je vanuit onze ervaring met alle plezier bij het organiseren, of dat nu in het Nederlands of Engels is. Mail ons op info@taalcentrum-vu.nl of bel ons op 020 - 598 64 20 en bespreek de mogelijkheden.

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Colofon