Een bedrijfsdictee? Leuk idee!

Door Annette van der Schee

Een bedrijfsdictee is een leuke manier om medewerkers bewust te maken van hun taalgebruik. Lees onze acht tips voor een bedrijfsdictee.


December: de laatste loodjes van het jaar, de tijd van Sinterklaas en Kerst, én van het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Een mooi haakje voor het organiseren van een bedrijfsdictee. Waarom een bedrijfsdictee? Omdat het een leuke manier is om aandacht te besteden aan kwaliteitsverbetering van de communicatie. Om medewerkers weer even bewust te maken van hun taalgebruik, en om het belang van foutloze teksten te benadrukken.

Acht tips voor een bedrijfsdictee

Stel je wilt een dictee organiseren, hoe pak je dat dan aan? Hieronder acht tips.


Voorbereiding

1. Bedenk een helder onderwerp of thema voor het dictee en schakel een tekstschrijver in voor het schrijven van de tekst. Ga je zelf schrijven? Zorg dan voor een goede check, zodat je zeker weet dat alle organisatiespecifieke woorden, samenstellingen, afkortingen, etc. juist gespeld zijn.

2. Regel een aansprekende spreker, oftewel voorlezer. Je kunt natuurlijk denken aan een bekende Nederlander, maar ook aan iemand van het bestuur of de directie. Hoe aansprekender, hoe meer publiek je kunt verwachten.

3. Zorg voor een enthousiasmerende warming-up: genereer intern zo veel mogelijk publiciteit rondom het dictee. Denk aan intranet, posters, etc.

4. Open deur, maar toch: regel een geschikte zaal, voldoende papier en pennen.

Uitvoering

5. Leg de deelnemers vooraf de spelregels uit: welk naslagwerk is het uitgangspunt (Groene Boekje + interne schrijfwijzer), hoeveel fouten kun je maken per woord, hoe ga je om met onleesbaar handschrift? Plus: krijgen de deelnemers na afloop hun dictee terug of niet?

6. Houd een nakijkteam paraat. Afhankelijk van de lengte van het dictee en het aantal deelnemers heb je meer of minder nakijkers en nakijktijd nodig. Laat elk dictee door minimaal twee nakijkers controleren, zeker bij een close finish.

Na afloop

7. Zorg voor een aardigheidje voor alle deelnemers en een leuke prijs voor de winnaar.

8. Vergeet de terugkoppeling niet. Zet een sfeerverslag op intranet, houd een interview met de winnaar, informeer naar de spellingopfrisbehoefte onder deelnemers.

Vast een beetje in de stemming komen? Check dan eens de moeilijkewoordenlijst van het Groot Dictee.

Correct Nederlands in de spotlights

Vind jij correct taalgebruik ook best wel belangrijk? En wil je je collega’s hier ook van overtuigen? Dan zijn er naast een bedrijfsdictee natuurlijk nog veel meer leuke activiteiten te bedenken. Bijvoorbeeld: organiseer een taalweek. Met korte, prikkelende powerworkshops of turbocolleges over spelling of andere taalonderwerpen zoals bloggen en e-mails schrijven. Of organiseer een schrijfwedstrijd tussen afdelingen: wie schrijft de beste brief? Of verspreid taaltips voorzien van leuke cartoons via intranet. Meer inspiratie nodig? Bel of mail ons gerust.

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Webdesign : RAADHUIS /  Fotografie