Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een wettelijk recht op begrijpelijke taal. In de wet moet worden vastgelegd dat de overheid zich begrijpelijk moet uitdrukken. Doel: herstellen van vertrouwen in de overheid. Herstel van vertrouwen vraagt immers dat overheid en burgers elkaar kennen en begrijpen.
Het is niet voor het eerst dat een dergelijk initiatief wordt genomen. Wie herinnert zich nog de financiële crisis, begin deze eeuw, toen financiële instellingen massaal werden gewantrouwd, en aan de slag gingen om hun communicatie te verhelderen, niet in de laatste plaats al die ondoorgrondelijke voorwaarden en kleine lettertjes.
Keurmerk voor heldere taal
De Stichting Toetsing Verzekeraars en het Keurmerk Klantgericht Verzekeren werden in het leven geroepen. Deze onafhankelijke organisatie ging toetsen in hoeverre de communicatie van verzekeraars toegankelijk en begrijpelijk was. Het Taalcentrum werd ingeschakeld om de teksten langs de meetlat te leggen; later hebben we duizenden medewerkers van verzekeringsmaatschappijen getraind om zich beter te verplaatsen in de doelgroep, de lezers dus, en hun taalgebruik daarop te laten aansluiten. Niet alleen zakelijk, maar ook vriendelijk en zelfs empathisch.
Resultaat: meer duidelijkheid
Heeft dit initiatief, dit keurmerk geholpen? Jazeker! De communicatie van de financiële sector is duidelijk verbeterd, en wordt al sinds 2015 beter gewaardeerd. Het vertrouwen in de financiële sector is de laatste vijf jaar stabiel, aldus een onderzoek van DNB. Maar aandacht voor het onderwerp blijft belangrijk; ondanks alle inspanningen duiken er regelmatig ook nog voorbeelden op die laten zien hoe het niet moet.
Begrijpelijke taal: toetsen, trainen, doorzetten
Het vastleggen van begrijpelijke taal in de wet zal helpen, maar vastleggen alleen is niet voldoende. Net als destijds in de financiële sector is het belangrijk om te toetsen, confronteren, trainen, hulpmiddelen op de juiste manier in te zetten en uiteindelijk de aandacht niet te laten verslappen. In 2006 schreef GroenLinks al de Nota 'Heerlijk helder Hollands. Nederlanders hebben recht op duidelijke taal', die in 2009 werd gepubliceerd. Sindsdien is er veel gedaan, maar blijkbaar nog niet voldoende. Niet gek dat dit onderwerp weer op tafel komt nu het vertrouwen in de politiek laag is. Begrijpelijke taal alleen zal dat niet volledig kunnen herstellen, maar het zal zeker bijdragen.
Begrijpelijke teksten nodig?
Laat een van onze schrijfexperts met je meekijken en stuur je tekst naar: tekst@taalcentrum-vu.nl. Of ga aan de slag met je eigen schrijfvaardigheden en bekijk hier de training Taalcentrum-VU | Begrijpelijk schrijven (B1).