Waard Verzekeringen beheert verzekeringen voor financiële instellingen. De medewerkers hebben veel contact met klanten over polissen, vergoedingen en voorwaarden. Geen makkelijke onderwerpen, die toch vragen om een heldere en vriendelijke aanpak. Hoe breng je de boodschap begrijpelijk en empathisch over? Dat leerden de medewerkers van Waard Verzekeringen in de training Helder en klantgericht communiceren van Taalcentrum-VU.
Helder en klantgericht in schriftelijke én mondelinge communicatie
De deelnemers werkten met voorbeelden uit hun eigen praktijk: ze namen hun eigen e-mails onder de loep. Een belangrijk onderdeel was piramidaal schrijven: starten met de hoofdboodschap, de informatie die voor de klant het belangrijkst is. Ook leerden ze om te schrijven op B1-niveau, zonder moeilijke woorden of lange zinnen. Tot slot besteedden de training aandacht aan begripvolle en empathische formuleringen en hoe je in je tekst tactvol omgaat met lastige situaties.
De deelnemers hebben ook contact met hun klanten aan de telefoon. Daarom gingen ze ook aan de slag met mondelinge communicatie. Ze oefenden met voorbeelden uit hun eigen telefoongesprekken en leerden hoe je actief luistert, begrijpelijk formuleert en omgaat met weerstand of emoties.
Tips die direct in de praktijk worden toegepast
Saskia, leidinggevende bij Waard Verzekeringen, is enthousiast over de training. ‘Een aantal jaren geleden hebben onze medewerkers al een training B1 bij Taalcentrum-VU gevolgd. Om de kennis op te frissen en nieuwe medewerkers te trainen, hebben we nu opnieuw het Taalcentrum benaderd. De training sloot volledig aan bij onze wensen. We kregen veel handvatten om onze correspondentie op niveau B1 te schrijven, aan de hand van onze eigen praktijkvoorbeelden. Daarnaast hebben we goed kunnen oefenen met verschillende telefoongesprekken. We hebben na de training alles direct in de praktijk toegepast.’
Training nodig?
Zet onze schrijfteljke en mondelinge communicatie experts in! Bekijk hier welke training het beste bij jou past of neem contact met ons op via trainingen@taalcentrum-vu.nl of 020 – 244 3400. We staan voor je klaar.