‘Onze cursisten op Aruba zijn de droom van elke trainer’

‘Onze cursisten op Aruba zijn de droom van elke trainer’

Door Judith Meijer

Contact opnemen

We beginnen er bij het Taalcentrum al bijna gewend aan te raken: ook afgelopen jaar kregen we een warm onthaal op Aruba. Niet alleen de temperatuur, ook de vriendelijkheid van de mensen geeft een meer dan prettig gevoel, vertelt Gea Wisse, trainer van Taalcentrum-VU. Afgelopen jaar verzorgde ze alweer voor de zevende keer schrijftrainingen op Aruba.

 

Gea Wisse: ‘Er is op Aruba een grote behoefte aan trainingen in het schrijven van bondige en begrijpelijke teksten. Ook willen de Arubanen graag weten wat de nieuwe trends zijn op schrijfgebied.’ Daarom organiseert Taalcentrum-VU samen met de Universiteit van Aruba een jaarlijkse serie trainingen: Beleid schrijven met impact, Basistraining formuleren, Klantgerichte brieven en e-mails, Turbocollege Correct Nederlands.

Enthousiaste cursisten, enthousiaste trainer

‘Het leukst zijn de enorm enthousiaste reacties van de cursisten’, vertelt Gea. ‘Ik beleef dan ook zeer veel plezier aan de trainingsdagen. Het is voor een trainer heerlijk om cursisten in de groep te hebben die bijzonder geïnteresseerd zijn in alle onderwerpen die ik aandraag. Ze schrijven mee, komen met veel vragen over hun eigen teksten. Wat wil een trainer nog meer? Ik merk dat ze het geleerde echt willen toepassen.’

Korte teksten: een verademing

De grootste eyeopener van de training? ‘Dat is beknopt (piramidaal) schrijven. Op Aruba zijn ze gewend om in teksten behoorlijk uit te weiden. Bij sommigen leeft het idee dat je moet laten zien dat je heus kunt schrijven - en dat leidt soms tot heel veel tekst. Dus dat je het lekker kort en simpel mag houden, vinden cursisten een verademing. Juist een heldere, bondige boodschap laat zien dat je een goeie schrijver bent.’

Cultuurverschillen

Loopt Gea op Aruba tegen andere schrijfgewoonten aan dan ze gewend is? ‘Ja, de manier van formuleren is echt anders. Brieven komen soms ouderwets over, met lange zinnen en onpersoonlijke taal. In Nederland zijn we juist bezig met duidelijke taal: ‘doe normaal en schrijf op wat je bedoelt’. Er is ook wel een cultuurverschil: wat we in Nederland kort en duidelijk vinden, wordt op Aruba gezien als te direct, bijna onbeleefd. Daar houd ik natuurlijk wel rekening mee: niet alle tips van het Taalcentrum zijn een-op-een te vertalen naar de Arubaanse schrijfwereld.’

Op naar de achtste ronde

Gea kijkt er alweer naar uit om dit jaar voor de achtste keer naar Aruba te vertrekken: ‘Ik ga ervan uit dat ik zeker weer terugkom. Graag zelfs. Te otro biaha!’

Ook een incompany schrijftraining organiseren?

Wil je met jouw organisatie aan de slag met schrijftrainingen? Ga naar deze pagina voor meer informatie of laat je adviseren door een van onze accountmanagers via 020 - 244 3400.

Auteur: Judith Meijer

Als accountmanager is Judith veel op pad. In gesprek gaan met onze opdrachtgevers vindt ze een van de leukste onderdelen van haar baan.

Meer over Judith
286