Zó leuk kan een online workshop zijn!

Door Anniek Spekking

Wie had gedacht dat we ooit geanimeerd en in subgroepjes een online workshop Correct Nederlands zouden volgen? Voordat het covidbolletje ons leven radicaal veranderde, was dat een onwerkelijke gedachte.


Auteur: Peter Huijing

Radicale verandering

Er heerste in die tijd sowieso het gevoel dat je wel wát thuiswerk kon doen, maar dat het een zekere luiheid in de hand werkte. In die tijd? Het lijkt wel of ik het over mijn jeugdjaren heb. Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik dat we pas een maand of drie geleden gedwongen werden ons professionele leven radicaal te veranderen.

Nu blijkt dat in de praktijk mee te vallen. Het leek in eerste instantie wat ongemakkelijk om via een laptop workshops Nederlands te geven aan een groep vriendelijke en geïnteresseerde gezichten. In een zaaltje met tien à vijftien personen heb je namelijk ‘live’ interactie, zowel met de rondlopende docent als de cursisten met elkaar. Dat theatrale aspect mis je als je iemand via een scherm probeert uit te dagen. Al gauw liep het anders en voelden we ons toch direct betrokken.

Breakout rooms als overlegkamertjes

Onverwacht kwam er een bijzonder leuk element in beeld: de breakout rooms, zoals Zoom ze zelf noemt. (Of spel je ze als breakout-rooms of breakoutrooms? Ook dat leer je tijdens de workshop Nederlands.) En nee hoor, het zijn geen escaperooms waaruit je via aanwijzingen moet zien te ontsnappen. Deze virtuele overlegruimtes zijn bedoeld om in kleine groepjes in gesprek te gaan over de aangeboden theorie en om de opdracht-met-valkuil tot een goed einde te brengen. De docent kan dan langs elk kamertje gaan en de deelnemers een hart onder de riem steken. Op die manier kun je als docent ook signaleren of er nog vragen zijn die je daarna met de hele groep wilt bespreken.

Het valt me steeds weer op dat de cursisten, na eenmaal aan zo’n overlegkamertje geroken te hebben, enthousiaster worden om er weer in te duiken. Bovendien geeft het de docent meer speelruimte en maakt het de workshop gevarieerder en praktischer, waardoor de besproken thema’s sneller op hun plek vallen.

Samen opdrachten maken

Wat ook goed werkt, is dat ik mijn scherm kan delen en dat we gezamenlijk door opdrachten en antwoorden kunnen scrollen. Materiaal dat overigens afkomstig is van de handige elo (elektronische leeromgeving) van het Taalcentrum-VU, waar iedereen tijdens de workshop op inlogt.

Al met al blijkt dat er ook nog een goede kant aan het covidbolletje zit: via Zoom kan ik mijn workshops Correct Nederlands op een originele manier en met succes blijven geven.

Peter Huijing - workshopdocent Nederlands (ook in coronatijd)

© Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Webdesign : RAADHUIS /  Fotografie