Kwaliteitsmeting en tekstanalyse
Schrijf je veel teksten, maar ben je benieuwd hoe het beter kan? Ben je benieuwd of de lezer de brieven die je stuurt als organisatie, begrijpt en interpreteert zoals jij die had bedoeld? En komt de boodschap die je wilt overbrengen wel echt zo over? Vraag dan eens of de taalspecialisten van het Taalcentrum-VU jouw teksten grondig nalopen. Of het nu gaat om brieven, e-mails, brochures of webteksten: we leggen elke tekst langs de lat.
Waar kijken we naar?
Een standaard tekstanalyse bestaat uit een uitgebreide check op vijf categorieën: inhoud, structuur, formulering, correctheid en presentatie. Roept de inhoud geen vragen op? Sluiten alinea’s logisch op elkaar aan? Heb je de juiste tone of voice te pakken voor jouw doelgroep? Uiteraard is het mogelijk om aan te geven waar de specialisten van ons tekstbureau specifiek op moeten letten. Natuurlijk helpt het onze redacteuren om zo veel mogelijk achtergrondinformatie te ontvangen over de tekst. Voor welke doelgroep is de tekst bedoeld? Wat is het gewenste doel van de tekst en waar wordt de tekst verspreid?
Wat ontvang je na onze tekstanalyse?
Het resultaat van onze analyse is een compact adviesrapport met praktische tips en voorbeelden. We beschrijven natuurlijk wat er al goed gaat, dat is ook wel eens fijn om te lezen. Daarna beschrijven we wat er nog beter kan. Opbouwend en praktisch: je krijgt tips waar je direct mee aan de slag kunt. Tip: we organiseren ook graag een confrontatie met de lezers zélf. Dat levert – naast het oordeel van de taalexpert – altijd geweldige eyeopeners op.
Training Redigeren
Wil je zelf beter worden in het beoordelen en redigeren van teksten? Volg dan de eendaagse training Redigeren. Je leert hoe je teksten doelgericht beoordeelt en verbetert.