Patiëntgericht communiceren in de zorg (B1)

Leer helder en patiëntgericht communiceren in de zorg.

  • Schrijven in begrijpelijke taal
  • Empathische patiëntenvoorlichting
  • 98% klanttevredenheid
  • Eric laat woorden werken.
  • Bodine
  • Sam
  • Judith
  • Anniek
  • Elise
  • Matjaz
  • Sue
  • Jane
  • Denise
  • Nancy
  • Voske
  • Ellen
  • Marijke
  • Janneke
  • Karla
  • Eric
  • Annette
  • Anouk
  • Nhomy
  • Paul
  • David
  • Kyra
  • Marja

Praktische informatie


Cursusdatum

  • Nog geen datum ingepland

      Wil je op de hoogte blijven van nieuwe cursusdata? Meld je aan voor de workshopalert:

      Workshopalert

      Tijd

      9.30 - 16.30 uur

      Locatie

      Online

      of

      Amsterdam
      (Aristo Sloterdijk of BCN Bijlmer Arena)

      Kosten

      € 425,- (btw-vrij)
      Inclusief lesmateriaal en lunch

      Benodigdheden

      Voor deze training heb je een laptop nodig.

      Maatwerk?

      Wil je deze leuke workshop samen met een groep collega’s volgen in een incompanytraining?
      Of toch liever een-op-een aan de slag met een trainer? Informeer dan naar de mogelijkheden.

      Patiëntgericht communiceren in de zorg (B1)

      Houd jij je bezig met communicatie in de zorg? En dan specifiek met patiëntenvoorlichting? Dan is deze training misschien wel geschikt voor jou. Je werkt bijvoorbeeld bij een ziekenhuis, een medische kliniek of bij een andere organisatie binnen de zorgsector.

      Schrijfcursus begrijpelijke communicatie in de zorg

      In deze schrijfcursus leer je hoe je patiëntgericht communiceert: empathisch, overzichtelijk en in begrijpelijke taal. Hoe vertaal je lastige medische kwesties naar heldere taal? Hoe zorg je dat de patiënt jouw boodschap begrijpt? En hoe breng je slecht nieuws?

      Of het nu gaat om patiëntgerichte e-mails, medische bijsluiters, gezondheidsbrochures, ziekenhuisfolders of andere patiëntenvoorlichting: in de training Schriftelijk patiëntgericht communiceren leer je hoe je op zo’n manier schrijft dat de patiënt het begrijpt, óók de patiënt met lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterden.

      Het programma voor de incompanytraining is maatwerk. Waar de behoefte van jouw organisatie precies ligt, stellen we vast op basis van gesprekken, intakes en deelnemersteksten.
      Voor de training met open inschrijving geldt dat we het programma baseren op de intakes en eigen input van de individuele deelnemers.


      Programmaonderdelen

      Patiëntgericht schrijven op B1-niveau
      • Verdieping in de patiënt: voor wie schrijf je en wat heeft hij of zij nodig?
      • Taalniveau B1: wat betekent dat eigenlijk? Hoe zorg je dat jouw tekst B1 is?
      • Begrijpelijke en heldere taal: de nieuwste inzichten en tips.
      Duidelijk formuleren
      • Kan het concreter? Zeg wie wat doet en schrijf actief.
      • Kan het korter? Maak je zinnen overzichtelijk.
      • Kan het eenvoudiger? Spreek de woorden van de patiënt. Medische termen en jargon vermijden.
      Overzicht in je tekst
      • Verschillende soorten berichten: van een uitnodiging voor een onderzoek tot een brief met een (slechte) uitslag.
      • Patiëntjourney: bied alleen die informatie aan die op een bepaald moment nodig is. Vermijd een overkill aan informatie.
      • Inleiding: aanleiding, doel, kernboodschap.
      • Alinea’s en samenhang: overzichtelijk, ‘scanbaar’ schrijven en verbanden benoemen.
      • Afsluiting: vriendelijk en patiëntgericht.
      Empathisch en patiëntgericht formuleren
      • Verplaats je in de patiënt: wat zou je zelf willen lezen?
      • Begripvolle, empathische formuleringen: wat werkt, wat niet?
      • Toon en tact: tactvol omgaan met lastige situaties.
      • Vriendelijk reageren op vragen van patiënten.
      • Correct en verzorgd formuleren.

      Wij laten woorden werken voor ...

      Ik wil contact over deze training

      Onze online nieuwsbrief Taalcentrum-NU ontvangen?
      © Taalcentrum-VU   /  Algemene voorwaarden: Trainingen - Vertalingen   /  Sitemap   /  Colofon