Hoe vertel je een verhaal dat een lezer écht raakt? Met storytelling creëer je betrokkenheid en zorg je ervoor dat jouw verhaal blijft hangen. Wil je een blijvende indruk achterlaten in deze wereld waarin we constant van alle kanten indrukken krijgen, lees dan de volgende vijf tips.
Tip 1: Maak je verhaal persoonlijk en menselijk
Om aan te sluiten bij je publiek, is het belangrijk dat de essentie van je verhaal herkenbaar is voor de lezer. Dit is de kern van storytelling. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van de ‘ordinary world’ van Tony’s Chocolonely, dat een wereld schetst waarin kinderarbeid in de chocolade-industrie niet (meer) bestaat. Koop je een chocoladereep van dit merk, dan draag je bij aan dat wereldbeeld. Deze menselijke boodschap zorgde voor een enorme populariteit van het chocolademerk.
Tip 2: Kies een verhaal dat aansluit bij je kernwaarden
Om je verhaal geloofwaardig te laten overkomen, is het belangrijk dat het past bij de kernwaarden van het bedrijf erachter. Zie ook weer het voorbeeld van Tony’s Chocolonely: het bedrijf heeft daadwerkelijk zelf actie ondernomen om het productieproces van chocolade te verbeteren. Dit maakte hun verhaal en hun merk nog sterker.
Practice what you preach dus; aansluiten bij je kernwaarden zorgt ervoor dat de lezer niet alleen gevoel krijgt voor het product dat je verkoopt of het verhaal dat je vertelt, maar ook voor het bedrijf of de persoon daarachter.
Tip 3: Gebruik beeldspraak
Beeldspraak zorgt ervoor dat de lezer het verhaal (letterlijk) voor zich kan zien, en versterkt daardoor het gevoel dat het verhaal met zich meedraagt. Een nuttige tool dus om in te zetten bij het schrijven van je verhaal.
Tip 4: Stem je verhaal af aan jouw publiek
Wie zijn die lezers waar je je verhaal aan wil vertellen? Aan wie wil je graag jouw producten verkopen? Probeer dit zo scherp mogelijk te formuleren, zodat je je verhaal hierop kunt aanpassen. Zo raak je precies wie je wilt raken en komt jouw verhaal of product niet terecht bij de mensen waarbij dat wellicht helemaal niet de bedoeling was.
Tip 5: Maak een abstract onderwerp concreet
Voor veel mensen zijn bepaalde onderwerpen ver weg, of abstract, waardoor zij daar niet bij stilstaan. Niet iedereen zal weten dat er kinderarbeid wordt ingezet bij het maken van overheerlijke chocoladerepen. Door dit concreet te laten zien en aan te pakken, zoals in het verhaal van Tony’s Chocolonely, raak je deze mensen en verkoop je ook gelijk jouw eigen verhaal.
Conclusie
Ook impact maken met je verhaal? Met deze vijf tips kun je vandaag nog aan de slag met het schrijven van jouw verhaal, het geven van een presentatie of het maken van een campagne voor jouw product. Wil je meer weten over storytelling, hoe je bovengenoemde tips kunt toepassen, volg dan bijvoorbeeld onze training Commercieel en creatief schrijven (beschikbaar in het Nederlands en in het Engels), of onze workshop specifiek gericht op storytelling voor wetenschappers.