Hoe vertellen wij ons succesverhaal effectief om meer studenten, onderzoekspartners en overheidsfinanciering aan te trekken? Met die vraag klopte de Alliantie van de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente (Alliantie VU-UT) bij ons aan.
De wens van de communicatieprofessionals van de Alliantie VU-UT: een narratief, een elevatorpitch en een kernboodschappenkader. Het narratief is een verhaal dat kort en pakkend beschrijft wat de alliantie doet, welke resultaten zij al heeft bereikt en wat haar toekomstplannen zijn. De elevatorpitch vat dat tot de essentie samen – handig voor tijdens het netwerken. En het kernboodschappenkader bevat overtuigende zinnen en voorbeelden die de communicatieprofessionals kunnen gebruiken in hun teksten en video’s.
De VU en de UT werken samen aan opleidingen en onderzoek waaraan de maatschappij behoefte heeft. Om tot de kern te komen, interviewde onze tekstschrijver de programmaleiders van de alliantie, de CvB-voorzitters van de VU en de UT en diverse onderzoekers. Hun enthousiasme en de mooie resultaten van de alliantie waren de beste ingrediënten voor het narratief, de elevatorpitch en het kernboodschappenkader.
Anouk van der Vorst, communicatieadviseur: De Alliantie VU–UT is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Wat ooit begon met de gezamenlijke opleiding Mechanical Engineering, is inmiddels uitgegroeid tot een brede samenwerking op het gebied van onderwijs, onderzoek en valorisatie. Ons ‘verhaal’ liep echter wat achter op deze ontwikkeling, dus het was hoog tijd om ons narratief te actualiseren, zodat we onze boodschap goed en vooral consistent kunnen overbrengen. Daar heeft het Taalcentrum ons enorm mee geholpen. We hebben nu een stevige basis om op voort te bouwen.