Novartis communiceert in toegankelijke taal

Novartis communiceert in toegankelijke taal

10 november 2023

Contact opnemen

Novartis, een van de grootste farmaceuten in Nederland, wil een betekenisvolle bijdrage leveren aan de gezondheidszorg. Het bedrijf ontdekt, ontwikkelt en verkoopt innovatieve geneesmiddelen. Om patiënten te ondersteunen bij het gebruik van deze geneesmiddelen, ontwikkelt Novartis o.a. informatiemateriaal en supportprogramma’s. Tekst en uitleg in heldere, toegankelijke taal is daarbij cruciaal. Om de schriftelijke communicatie zo begrijpelijk mogelijk te laten verlopen heeft Novartis de hulp van Taalcentrum-VU ingeschakeld.

Communiceren in begrijpelijke taal

Tijdens de Week van lezen en schrijven organiseerde Novartis een interne Awareness Day rondom gezondheidsvaardigheden. Een belangrijk thema binnen gezondheidsvaardigheden is toegankelijke taal. Over dit thema mocht Taalcentrum-VU dan ook een korte presentatie verzorgen. Het onderwerp begrijpelijke taal bleek erg te leven onder de medewerkers van Novartis. Daarom kwam er een vervolg in de vorm van een volledige trainingsdag. Tijdens deze training zijn de deelnemers actief aan de slag gegaan met het schrijven in begrijpelijke taal. Zo leerden ze onder andere om plaats te nemen op de stoel van de patiënt; een duidelijke structuur aan te brengen in hun teksten; en bondiger, concreter en eenvoudiger te formuleren. Deze inspanning zien de patiënten terug: voortaan krijgen zij hun medische informatie in nóg toegankelijkere taal dan eerst.

Zes tips om begrijpelijk te schrijven

Ook benieuwd naar wat praktische tips om begrijpelijk te schrijven? Als je de onderstaande zes aandachtspunten volgt, weet je zeker dat je tekst toegankelijk is voor een zo groot mogelijke groep lezers.

  1. Ken je doelgroep.
  2. Zet de boodschap voorop.
  3. Schrijf overzichtelijk en scanbaar.
  4. Houd de tekst kort.
  5. Schrijf korte, simpele zinnen.
  6. Spreek de taal van de lezer.

Novartis over de samenwerking met Taalcentrum-VU

'Als afdeling Communciation & Patient engagement hebben we het thema Gezondheidsvaardigheden omarmd. We voelen een sterke verantwoordelijkheid om ook bij te dragen aan het toegankelijker maken van de gezondheidszorg voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Begrijpelijke informatie voor mensen die onze producten gebruiken, staat aan de basis daarvan.

Een logische eerste stap dus om een training voor onze medewerkers te organiseren. De training zat binnen no time vol. In twee dagdelen leerden we over een logische structuur, één boodschap per zin, actief schrijven en meer. Ook erg praktisch voor alle andere communicatie, vonden de deelnemers. En daarnaast hebben we ook veel gelachen samen. We hebben al volop vragen gekregen wanneer er weer een vervolg komt. Zeer de moeite waard dus!'

Ook schrijftrainingen organiseren binnen jouw organisatie?

Bekijk deze pagina voor meer informatie of neem contact met ons op via trainingen@taalcentrum-vu.nl.

681