Programmaonderdelen
Invalshoek & boodschap bepalen
- Het beleid: probleem, vraag, doel, betrokkenen, belangen.
- Je lezer: wie zijn je lezers, wat willen zij, wat zijn hun waarden, belangen en gevoeligheden?
- Je tekst: doel, boodschap, invalshoek kiezen.
- Positioneren van je organisatie en je lezer.
- De lezer sturen met een slim gekozen centrale vraag.
Strategisch opbouwen en onderbouwen
- Sterke en kansrijke argumenten kiezen.
- Breng je argumenten in kaart: argumentenwaaier.
- Een message house bouwen: welke argumenten werken voor welke doelgroep?
- Tekstplan: opbouw strategisch inzetten om je boodschap te bekrachtigen.
- De kunst van het weglaten.
Strategisch formuleren
Aansturen op overeenstemming, ruimte voor onderhandeling, interpretatie en gevoeligheden:
- Formulering: hoe benut je nominaliseringen?
- Wanneer is ambtelijk taalgebruik zinvol, wanneer niet?
- Positief heretiketteren.
- Zinsbouw en grammatica strategisch inzetten.
- Woorden framen: gebruik de woorden en waarden van je lezer; synoniemen en alternatieven.