01 december 2014
'Gebruik nooit we!' 'Gebruik nooit ik en wij door elkaar! Sommige mensen houden er nogal uitgesproken standpunten op na over hoe je als schrijver op de voorgrond mag treden in een zakelijke brief of e-mail. Maar wat klopt daar eigenlijk van? Vier hardnekkige misverstanden over ik, we en wij.
04 november 2014
Vertalen – iedereen weet wel wat dat inhoudt. Toch? Toch niet. Vijf veelgestelde vragen over dit vak apart. Wat is bijvoorbeeld het nut van automatisch vertalen? En wat is een beëdigde vertaling eigenlijk? Door Anouk ter Velde.
03 september 2014
'Wat doe jij eigenlijk voor werk?' Als tekstredacteur heb je op feestjes geen spannend verhaal. Je redt geen mensen, geen economieën, je redt teksten. Je maakt wazige gemeentebrieven glashelder, je zorgt ervoor dat de lezers van pensioenbrochures haarfijn snappen wat een beschikbarepremieregeling is. Nuttig werk, maar probeer het maar eens uit te leggen zonder dat je gesprekspartner bij je tweede zin wegdommelt. Werk met taal is niet zo gemakkelijk in woorden uit te leggen.
29 juli 2014
Maandagochtend. Het weekend was weer veel te kort, de wekker ging te vroeg, de spits zat tegen. Met een kop koffie zak ik op mijn bureaustoel en nog half slaperig open ik mijn mailbox. De weekendpost druppelt binnen. Klanten, freelancers, nieuwsbrieven, de aanbestedingskalender …Ik veer op. De aanbestedingskalender!
24 februari 2014
Op 6 augustus 1945 maakte een kleine bom met een haast onvoorstelbare vernietigingskracht de Japanse stad Hiroshima met de grond gelijk. Het betekende het einde van de Tweede Wereldoorlog en tegelijk het begin van een nieuw tijdperk: het atoomtijdperk. Een citaat uit het Groot Studieboek der Westerse Geschiedenis? Nee, uit de Donald Duck Scheurkalender 2014. Jeugdige stripliefhebber, zet je schrap!
14 februari 2014
Verbeten verbeteraars rillen van wat waar dat moet. Zij exclameren: ‘Nee, het is het boek DAT in de winkel ligt, niet WAT’. Toegegeven, ik hoor en lees deze verwijsfout vaker dan mij lief is. Maar om dat nou elke keer te roepen … Ook gebruiken mensen soms 'dat' in plaats van 'wat'. Zoals 'iets dat'. En wat blijkt nou: in het laatste geval is allebei toegestaan. Nee, lekker helder weer allemaal.
21 januari 2014
Als taal je baan is, ben je een lettervreter. Je haalde vroeger op school alleen maar hoge cijfers voor Nederlands, scoort bij het Groot Dictee standaard minder dan tien fouten en natuurlijk win je altijd met Scrabble. Toch?
18 november 2013
Microsoft stuurt nieuwe gebruikers van Windows 8 een serie e-mails, Aan de slag met Windows. ‘Elke e-mail bevat fantastische tips om je op weg te helpen’, claimt het bedrijf. Maar het taalgebruik in die tips verraadt dat de nieuwe Windows-versie helemaal niet zo gebruiksvriendelijk is.
13 november 2013
Hoe maak je een tekst begrijpelijk voor een publiek dat weinig tot niets van een onderwerp weet? Dat er misschien niet eens echt in geïnteresseerd is? Dat ook weinig tot geen tijd heeft of neemt om jouw tekst echt goed te lezen? Knap lastig klusje! No worries: hulp is binnen handbereik. Jouw superman in het schrijversvak: de redacteur.
08 november 2013
Ze vormen een apart bataljon in de schrijversgelederen: de gebruikers van imponeertaal. Ze zijn makkelijk te herkennen: ze lopen rond met opgeblazen borst en denkbeeldige sinaasappels onder hun oksels. En ze proberen serieus genomen te worden door onnodig moeilijke woorden te gebruiken. Wat is er tegen imponeertaal te doen?
03 oktober 2013
Rookvrijpolis wil mij volgen op Twitter. En NatureRunsWild. En ook de schooldokter. Ik voel me gevleid. Yes, nieuwe volgvragers! Ik ben populair! Maar dan slaat de twijfel toe. Wat moeten ze van mij? Waarom ben ik interessant om te volgen? En wil ík deze volgers eigenlijk wel?
02 oktober 2013
Schrijf actief; vermijd lijdende vorm. Iedere tekstschrijver kent dit advies uit de toonaangevende taaladviesboeken. De uitleg in de boeken is uitstekend, maar hoe je precies actief schrijft, blijft niet hangen. Misschien is het begrip ‘lijdende vorm’ te abstract? Graag doe ik een poging dit te verhelpen.
01 oktober 2013
Graag vraag ik je aandacht voor het het-woord. Het onzijdige zelfstandig naamwoord heeft het zwaar. Heel zwaar. Zijn aanwezigheid wordt ontkend. Zijn geslacht doodgezwegen. Tijd voor een hulpactie!
06 november 2018
CNTXT 12 komt eraan. Met interviews met het ministerie van OCW, Savills, taaltips en nog veel meer.
01 november 2018
Voortaan kun je live chatten met een medewerker van het Taalcentrum-VU. Stel al je snelle vragen over onze trainingen in de livechat.
15 oktober 2018
Het Taalcentrum-VU is op Aruba. We hebben de eerste week erop zitten en gaven trainingen Beleid schrijven met impact en Correct Nederlands aan diverse bedrijven en organisaties. De workshops werden enthousiast ontvangen en smaken naar meer.
07 oktober 2018
De komende twee weken verzorgt het Taalcentrum-VU opnieuw Nederlandse taal- en communicatietrainingen op Aruba. Deze nieuwe reis is het vervolg op een succesvolle eerste kennismaking in mei van dit jaar.
25 juli 2018
Het vertaalbureau van het Taalcentrum-VU is wederom ISO 17100-gecertificeerd. We zijn zonder tekortkomingen geslaagd voor de jaarlijkse herkeuring van Kiwa. Dat houdt in dat we voldoen aan alle eisen die de ISO 17100-norm voorschrijft.
24 juli 2018
De masterclass Duidelijke taal is een initiatief van het Taalcentrum-VU om onze tien Duidelijketaalprijswinnaars te eren en hun tips te delen met het publiek.
17 juli 2018
Ter ere van de tiende Duidelijketaalprijs, organiseert het Taalcentrum-VU een masterclass Duidelijke taal. Ben jij erbij?
31 mei 2018
Jan van Zanen wint de Duidelijketaalprijs 2018. De burgervader van Utrecht is de duidelijkste burgemeester van Nederland. Hij spreekt helder en concreet, verlevendigt zijn verhaal met humor en voorbeelden en structureert zijn uitleg uitstekend.
13 maart 2018
De jubileumeditie van de Duidelijketaalprijs van het Taalcentrum-VU wordt gewonnen door een burgemeester. Deze categorie werd met 53% van de stemmen door het publiek verkozen boven talkshowhosts (47%).
14 februari 2018
Taalcentrum-VU is een van de vaste vertaalpartners van de Royal Schiphol Group.
07 februari 2018
Het vertaalbureau van het Taalcentrum-VU heeft de aanbesteding redactie- en vertaalwerk van HR-dienstverlener Raet gewonnen.
29 november 2017
Het Taalcentrum-VU behaalt in 2017 voor zijn Maatwerk Bedrijfsopleidingen een klanttevredenheidsscore van 94,4%. Lees de bevindingen uit het rapport.
24 mei 2017
De Duidelijketaalprijs 2017 is gewonnen door Fidan Ekiz. Zij blonk in de categorie van dit jaar, columnisten, uit in duidelijk taalgebruik. ‘Fidans taalgebruik is aansprekend, ze is ondubbelzinnig en gebruikt veel voorbeelden.
24 maart 2017
De categorie voor de Duidelijketaalprijs 2017 is gekozen, door het publiek. We gaan opiniemakers en columnisten onderzoeken op duidelijk taalgebruik.
09 maart 2017
Het vertaalbureau van het Taalcentrum-VU wint de aanbesteding voor vertaaldiensten van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
07 juni 2022
E-mailen in het Engels gaat een stuk beter met de e-mailzinnen uit dit artikel. Zo is het e-mailen in het Engels voor jou voortaan geen enkel probleem meer!
11 april 2022
Telefoneren in het Duits gaat een stuk beter met de telefoonzinnen uit dit artikel. Zo gaat Duits telefoneren voortaan een stuk gemakkelijker!
17 november 2021
Telefoneren in het Engels gaat een stuk beter met de telefoonzinnen uit dit artikel. Zo wordt Engels telefoneren ook voor jou een stuk gemakkelijker.
27 september 2021
Werk je bij de overheid? Onze vertaler heeft een aantal veelvoorkomende overheidstermen vertaald naar het Engels. Handig om naast je te leggen voor als je een Engelse overheidstekst moet schrijven.
20 juli 2021
Als je een zakelijke brief of mail schrijft, wil je natuurlijk dat je gelezen wordt. Zeker als je iets van de lezer gedaan moet krijgen of de lezer op iets belangrijks wilt wijzen. Dan helpt een glasheldere tekst, die je lezer alinea voor alinea stap voor stap informeert. Maar hoe schrijf je eigenlijk een goede, korte en krachtige alinea?
20 mei 2021
Lezers hebben twee eigenschappen waar je maar beter rekening mee kunt houden: ze hebben haast en ze houden niet van ingewikkeld. Korte, snelle boodschappen worden dus veel beter gelezen dan omslachtig geformuleerde volzinnen. Alle reden om geen voorzetselconstructies te gebruiken, want dat zijn beruchte moeilijkmakers. Wat zijn voorzetselconstructies, en hoe vermijd je ze?
22 december 2020
Hoofdlettergebruik bij feestdagen kan nogal eens voor verwarring zorgen. Is het nou Kerst of kerst? We leggen het uit in deze taaltip.
09 december 2020
In juridisch Engels is de context vaak van belang voor je woordkeuze. Hetzelfde Nederlandse woord kan op verschillende manieren vertaald worden.
23 oktober 2020
Zo ver of zover? Beide schrijfwijzen zijn correct. Het hangt alleen wel af in welke zin je welke schrijfwijze gebruikt. Lees deze taaltip en je weet voortaan wanneer je zo ver of zover moet gebruiken!
02 oktober 2020
Taalverhaspelingen: je ziet ze regelmatig voorbij komen … maar je kunt ze maar beter voorkomen!
23 september 2020
Ken je Nile Rodgers? Hij is een legendarische componist, gitarist en producer, oprichter van de band Chic, met tientallen miljoenenhits op zijn naam. En hij heeft een geheim, verklaarde hij in een documentaire over zijn leven en werk. Precies dat geheim kun je gebruiken om elke zakelijke tekst die je schrijft, succesvoller te maken.
16 augustus 2020
Sommige brieven of mails hangen als los zand aan elkaar. Zin na zin moet de lezer zelf ontdekken hoe alles samenhangt. Waar ben je in het verhaal? Wat heeft de ene mededeling met de andere te maken? Voorkom onduidelijkheid met structuurwoorden: de lijm in je tekst.
20 mei 2020
‘De media schetst een eenzijdig beeld’, schrijft iemand op Twitter. Die zin klopt in elk geval grammaticaal niet: het moet zijn ‘de media schetsen’. Hoe zit dat?
19 mei 2020
Ouderwetse typemachines gebruiken we niet meer, papieren brieven zijn een uitzondering geworden, maar sommige schrijfgewoonten uit voorbije tijden leven hardnekkig voort. Ook in tijden van razendsnelle online zakelijke communicatie sluiten schrijvers hun bericht nog af met antieke zinnen als ‘Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd’. Hoe eindig je je mail of brief beter?
06 maart 2020
Is het glas halfleeg of halfvol? Het is maar hoe je het bekijkt. Ook in je brieven, e-mails en andere zakelijke teksten: kies voor een positieve benadering. Verpak dezelfde boodschap in andere woorden, en je tekst heeft een heel ander effect op je lezer.
Duik in de wereld van tekst, taal en communicatie. Verslind best practices, schrijftips en interviews met professionals uit het vak. Ontvang onze nieuwsbrief in je mailbox!
Word gratis abonnee