Maak of kraak de klantbeleving met klantcommunicatie

Maak of kraak de klantbeleving met klantcommunicatie

Door Anniek Spekking

Contact opnemen

Heldere teksten schrijven, dat is waar de trainers en tekstredacteuren van het Taalcentrum-VU elke werkdag mee bezig zijn. In een nieuwe serie interviews onderzoeken we hoe professionals uit andere beroepsgroepen aankijken tegen het onderwerp helder schrijven. Wat kunnen wij en jij leren van de inzichten uit hun vakgebied? Met dit keer aan het woord: Laura Nientker, klantcommunicatieadviseur bij KPN.

 

De weg naar begrijpelijke taal

Een van de uitdagingen voor gemeente Helmond is om begrijpelijk en lezergericht te communiceren. Medewerkers van de gemeente vinden het soms nog lastig in te schatten welk taalgebruik past bij de ontvanger. Of het nu om inwoners van Helmond of bestuurders gaat. Daarom leren ze in onze trainingen Heldere Taal de aansluiting met de lezer te zoeken en zaken zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen.

De afgelopen jaren heeft gemeente Helmond hierin grote stappen gezet, mede dankzij de communicatietrainingen van het Taalcentrum-VU. Met een kwaliteitsmeting van brieven en e-mails wordt jaarlijks geëvalueerd wat de communicatieve vooruitgang is en welke verbeterpunten nog aandacht vragen. Op die manier houdt de gemeente de vinger aan de pols.

Time for the next step!

Er is ook in Helmond steeds meer communicatie met internationale, externe partijen. Om medewerkers hierin te ondersteunen heeft de gemeente Taalcentrum-VU gevraagd een basistraining Zakelijk Engels te verzorgen. En die bevalt goed, laat de Helmond Academie weten. Dit blijkt ook uit de enthousiaste reacties van de deelnemers en de goede beoordelingsscore van gemiddeld een 8. Let’s keep up the good work!

Tom Fletcher, junior adviseur Learning en Development bij gemeente Helmond: ‘De samenwerking met het Taalcentrum-VU verloopt erg fijn. Een vlotte trainingspartner die adequaat en betrokken te werk gaat!’

 

Hulp nodig bij begrijpelijke communicatie in het Nederlands of Engels binnen jouw organisatie?

Neem contact op met trainingen@taalcentrum-vu.nl en wij helpen je graag verder.

Auteur: Anniek Spekking

Anniek werkt sinds maart 2019 bij het Taalcentrum en is pas 25 lentes jong. Maar onderschat haar niet: als medewerkster marketingcommunicatie staat ze haar mannetje.

Meer over Anniek
318